Birkaç gün önce bir haber takıldı gözüme. Edebiyatın önemli yazarlarından Füruzan’ı kaybetmiştik. Defterlerimi karıştırdım hemen. Parasız Yatılı’yı okuduktan sonra bir yazı karaladığım aklımdaydı. Defterlerimden birinde buldum Parasız Yatılı hakkında yazdıklarımı. Aşağıya bırakıyorum o satırları Füruzan’ın ardından edebiyatseverlere bir başsağlığı mesajı olarak.
Öykü yazan biri olarak Füruzan’ı bu kadar geç okuduğum için kendimi cezalandırmalıyım.   Edebiyatımızın önemli kadın yazarlarından Füruzan. 1972'de  Parasız Yatılı kitabıyla aldığı Sait Faik  öykü ödülüyle  tanınmış. Bu ödülü alan ilk kadın yazarımız. Kitabı okuyunca Füruzan’ın  bu ödülü nasıl da hak ettiğini görüyorsunuz. 

Parasız Yatılı onun aynı zamanda ilk kitabı. Sonrasında uzun bir edebiyat  yolculuğu var.

Kitap çok canlı bir anlatımla, oldukça yetkin bir dille örülü.  Sait Faik’in  kadın hali sanki yazarımız. Fakat  Sait Faik’ten daha içli  bir dili var Füruzan’ın.

Adında da anlaşılabileceği gibi daha çok ailesinden ayrı kız çocukları, kadınlar öykülerin kahramanları. Fakir ailelerin hayata tutunmak, bir yerlere gelebilmek için zor şartlar altında okumaya çalışan çocukları, bu çocukların anneleri geziyor satır aralarında. Kitaba adını veren Parasız Yatılı öyküsü harikulade.  Edirne'nin Köprüleri, Su Ustası Miraç içimi sızlatan çok başarılı öyküler.

 Kitapta bendimi buldum, desem yalan olmaz. (İlginçtir, Füruzan parasız yatılı okumamış. Kendisiyle yapılmış bir söyleşide okudum. Ancak yetenek böyle bir şey. Yazmak, yazabilmek…) Eğitim hayatı parasız yatılı yurtlarında geçen, ailesini hep uzak bir hayal olarak özlemiş, demir ranzalardan kurtulamamış biri olarak bu kitabı herkese hararetle tavsiye ederim.

Yazıyı bilgisayara geçirdikten sonra biraz daha araştırdım internetten onu. Şair Ece Ayhan’la yakın olduklarını daha önceden okumuştum. Onunla yaptığı söyleşiyi okudum sonra. Parasız Yatılı yeni çıkmış ve yukarıda bahsettiğim Sait Faik Öykü Ödülü’nü almış. Ece Ayhan, Füruzan’a ulaşıp söyleşi yapmak istediğini söylüyor. Genç Füruzan kabul ediyor ve uzun bir dostluk başlıyor aralarında. Şu cümleler o söyleşiden. Ece Ayhan konuşuyor önce: “İlkokula takunyayla başlayan çocuklar da seni unutmayacaklar Füruzan.” Ve Füruzan şöyle cevaplıyor: “Bu benim için en büyük övünç olur. Bit, sirke muayenelerinin vazgeçilmez erleri, hâlâ arka sıralarda oturuyorlar. İlk kaydolanlardan oldukları numaraları da küçüktür. Hep geç kalmaktan korkarlar. Dişleri ne de çabuk çürür.” 

Parasız Yatılı
Füruzan
YKY Yayınları
176 Sayfa